Ladies SGG

  • NUR KAFISAH BINTI MOHD NOOR (BC12110113)
  • SITI RADIAH BINTI JUSOH (BC12110159)
  • NORFARAHANUN BINTI MOHD DAUD ( BC12110108 )
  • RAMLAH BINTI MAT JUSOH (BC12110139)
  • SITI UMIRAH BINTI JUSOH@IBRAHIM (BC12110160)

Sunday 27 October 2013

PROGRAM BAHASA JIWA BANGSA DI ONE BORNEO

UNIVERSITI MALAYSIA SABAH,26 OKTOBER 2013- Tak dapat aku bayangkan bahawa gementarnya aku ketika berada di atas pentas besar di One Borneo sempena bulan bahasa peringkat negeri sabah.Aku adalah salah seorang peserta dalam ramai-ramai peserta yang ada di situ.Aku berpantun dengan kawan-kawanku yang lain dengan keadaan suasana yang boleh dikatakan agak hangat dengan sokongan kawan-kawan dan acara berbalas pantun yang sangat menarik di kalangan kawan-kawanku yang lain.
Selain itu juga,persembahan sketsa dan tarian juga amat menarik kerana ianya terdiri daripada pelajar sekolah pengajian seni,universiti malaysia sabah.Persembahan sketsa dilakonkan oleh hazwan,hasmie,oi kok kiam dan beberapa orang lagi sahabat kami yang lain.Persembahan sketsa yang dibawa ialah tentang betapa pentingnya bahasa  melayu daripada bahasa asing.Persembahan tersebut juga turut menyelitkan beberapa puisi,nyanyian dan sebagainya yang menghiburkan ramai penonton yang ada pada ketika itu.Lawak dan kata-kata yang dibawa bersahaja oleh kawan-kawan yang terlibat pada ketika itu.
Aku berpantun dengan beberapa orang kawan-kawan yang lain.Tak dapat digambarkan bahawa gementarnya aku ketika berada di atas pentas bagi menyampaikan pantun-pantun tersebut.Tubuh dan jasadku seakaan kaku apabila melihat betapa ramainya orang yang berdiri di hadapanku pada ketika itu.Namun aku meneruskan juga berbals pantun demi persembahan tersebut,mata aku hanya kebawah,kerana aku tidak berani melihat di hadapan kerana masih dikuasai perasaan gementar apabila berhadapan dengan orang ramai.Aku memnag tidak boleh berdepan dengan orang ramai kerana tubuhku akan berasa gementar secara tiba-tiba dan aku mungkin tidak dapat membuat persembahan dengan baik kerana perasaan gementar tersebut telah menguasai diri aku yang memang sudah ketakutan.

Selain itu juga,terdapat beberapa buah tarian yang dipentaskan oleh pelajar tahun satu dan dua daripada pelajar sekolah pengajian seni kreatif yang membuat persembahan pada ketika itu.Persembahan tarian mereka juga rancak dan mampu memukau pandangan penonton untuk melihat dengan lebih jelas lagi akan persembahan tersebut.Aku yang menyaksikan persembahan itu sendiri pun berasa kagum dengan kebolehan pelajar-pelajar seni kreatif yang boleh melakukan pelbagai aksi dalm satu masa iaitu tarian,penulisan dan berteater yang boleh miningkatkan lagi pencapaian sekolah pengajian seni ke peringkat yang lebih tinggi dan dikenali di mata sekolah-sekolah lain.Aku juga berharap bahawa sekolah pengajian seni juga mampu menangani pelbagai masalah yang mendatang dengan keadaan dengan penuh keyakinan untuk menghadapi masalah tersebut di masa yang akan datang.
DISEDIAKAN SITI UMIRAH BINTI JUSOH@IBRAHIM (BC12110160)

No comments:

Post a Comment