Ladies SGG

  • NUR KAFISAH BINTI MOHD NOOR (BC12110113)
  • SITI RADIAH BINTI JUSOH (BC12110159)
  • NORFARAHANUN BINTI MOHD DAUD ( BC12110108 )
  • RAMLAH BINTI MAT JUSOH (BC12110139)
  • SITI UMIRAH BINTI JUSOH@IBRAHIM (BC12110160)

Sunday 27 October 2013

pemeriksaan keselamatan UMS

                                            
Baru-baru ini pihak keselamatan ums telah mengadakan pemeriksaan keselamatan secara mengejut di hadapan pintu besar ums. Pemeriksaan itu dijalankan pada waktu pagi dimana ketika itu ramai mahasiswa ingin ke kelas. Pemeriksaan itu diadakan bertujuan untuk meningkatkan tahap keselamatan ums. Ramai  pelajar ums dikenakan saman kerana mempunyai berbagai-bagai kesalahan. antara kesalahan yang paling banyak melibatkan pelajar ums ialah pelajar tidak melekatkan stikel ums pada kenderaan. Stikel itu penting kerana itu merupakan identiti pelajar ums. Hal itu juga memudahkan bagi mengenal pelajar ums dan org luar disamping menapis kemasukan orang luar tanpa sebarang tujuan dalam ums. bagi mendapatkan stikel pelekat  ums, haruslah itempah terlebih dahulu. Untuk menempah stikel amat rumit kerana ia memerlukan tandatangan pengetua kolej kediaman masing-masing dan salinan lessen memandu.
                Disamping itu juga kesalahan yang dikenakan saman juga adalah tidak mempunyai lessen memandu. Selalunya denda yang dikenakan keatas pelajar ums tidak mempunyai lessen hanyalah rm30 dan keatas jika pelajar menaiki motosikal didalam kawasan ums. jika di luar ums denda yang dikenakan lebih daripada itu. Selainitu juga,jika memarkir kenderaan dimerata juga dikenakan denda. Selalunya denda yang dikenakan ialah rm10. Alasan mengapa ramai pelajar memarkir kenderaan di merata tempat kerana tiada parkir yang disediakan yang berdekatan. Parkir yang disediakan terlalu jauh dan bimbang akan keselamata kenderaan. Bagi kebanyakan pelajar terutamanya pelajar yang berasal dari semenanjung dan yang tinggal diluar ums, kenderaan yang dinaiki hanyalah kenderaan yang disewa bagi memudahkan untuk ke kelas.
                Banyak pelajar yang komplain dan membantah tetapi tiada sesiapa yang berani bersuara. Yang hairannya hampir tiap-tiap hari dan orang yang sama sahaja yang kena tetapi hanyan diam sahaja seolah-olah tiada apa yang berlaku. Mungkin bagi mereka nilai denda yang dikenakan tiada apa-apa nilainya bagi mereka. Pihak keselamatan tidak bertolak ansur langsung terhadap pelajar. Seharusnya pihak keselamatan bertolak ansur dengan alas an yang dikemukakan oleh pelajar. Pihak yang berwajib haruslah mengambil tindakan yang sewajarnya dan pelajar juga haruslah mengikuti dan mematuhi peraturan keselamatan yang telah ditetapkan.
Disediakan oleh : norfarahanun binti mohd daud (bc12110108)

No comments:

Post a Comment