Ladies SGG

  • NUR KAFISAH BINTI MOHD NOOR (BC12110113)
  • SITI RADIAH BINTI JUSOH (BC12110159)
  • NORFARAHANUN BINTI MOHD DAUD ( BC12110108 )
  • RAMLAH BINTI MAT JUSOH (BC12110139)
  • SITI UMIRAH BINTI JUSOH@IBRAHIM (BC12110160)

Monday 4 November 2013

PEMILIHAN KEPIMPINAN PELAJAR YANG BAHARU Ums
SELASA,29 OKTOBER 2013-Sama seperti pada tahun-tahun yang sebelumnya,sekali lagi pada tahun 2013 dijalankan kempen pilihanraya untuk memilih kepimpinan baharu  majlis perwakilan  pelajar (MPP)
Pemilihan baharu dibuat untuk mengantikan dan menbubarkan kepimpinan yang lama yang memegang dan menjadi Ahli Majlis Perwakilan Pelajar.
Majlis Perwakilan Pelajar UMS (MPP UMS) merupakan majlis perwakilan yang menjadi orang tengah berhubung dengan masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar  di Universiti Malaysia Sabah (UMS) khususnya,segala pemasalahan yang dihadapi oleh pelajar akan diadukan kepada Majlis Perwakilan Pelajar ini untuk diambil tindakan yang sewajarnya berhubung masalah yang dihadapi oleh pelajar.
Pencalonan pelajar dibuat pada hari Isnin,iaitu 28 OKTOBER bertempat di dewan kuliah baharu berhampiran dengan kolej kediaman pelajar Ums. Calon-calon yang datang untuk bertanding dikendaki mengisi boring percalonan sebelum masuk untuk mendaftar diri dan layak untuk bertanding. Borang untuk pencalonan adalah dibeli dengan harga RM 25.00 satu helaian borang.
Antara calon-calon yang terlibat adalah daripada sekolah Sekolah Pengajian Seni,Sekolah Sains Sosial,Sekolah Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat ,Sekolah Pendidikan dan Sosial dan Sekolah Pengajian Ekonomi. Pemilihan MPP terbahagi kepada dua iaitu terbahagi kepada calon umun dan calon untuk sekolah .
Calon-calon yang datang bertanding akan dinilai terlebih dahulu sebelum benar-benar layak menjadi Calon MPP yang sebenar. Bagi mereka yang layak,mereka akan melakukan kempen-kempen untuk menarik perhatian pelajar-pelajar lain untuk turun mengundi mereka.Mereka kebiasaanya akan menampal poster-poster dan banner-banner di sekitar Ums dan akan melakukan ceramah-ceramah untuk menarik perhatian pelajar untuk mengundi mereka nanti.
Pada pandangan saya,pemilihan untuk menjadi ahli MPP itu haruslah dilakukan dengan betul agar tiada unsur pilih kasih kerana saya tidak mahu nanti tersalah pilih orang dalam menolong dan menyelesaikan pelajar-pelajar lain.

Disediakan oleh:NORKAFISAH BT MOHD NOOR



No comments:

Post a Comment